السلام عليكم
يأخى أنا أنصح أى مسلم على وجه الأرض وأنصح أى مسلمة على وجه الأرض يأخى أتعب شوية وكلف خطرك وأفتح كتاب من كتب الفقه أتعب شوية لله أتعب خمس دقائق فقط أى كتاب عندك معندكش كتاب فقه السنة للشيخ سيد سابق عندك المغنى لابن قدامة معندكش الأم للشافعى مش هاقولك أفتح كتاب معين عشان تلاقى اللى أنا عايزه أنا هاسيب الأمر أمامك مفتوح أى كتاب من كتب الفقه الليلة دى أفتحه ببساطة خالص وشوف وراجع كلام العلماء لا تأخذ كلام الشيخ فلان ولا تأخذ كلام الشيخ علان أرجع لأى كتاب من كتب الفقه لأئمتنا وسادتنا وعلمائنا اللى أحنا بنستقى منهم ستجد أن علمائنا قالو بأن ختان الأناث منهم من يقول بوجوبه ومنهم من يقول باستحبابه ومن يقول بأن الختان عادة فرعونية وليس لها أصل فى السنة ، يأخى طيب يراجع كلام النبى صلى الله عليه وسلم : " أذا مس الختان الختان فقد وجب الغسل " ياخبر أبيض دا حديث فى أعلى درجات الصحة ياجماعة " أذا مس الختان ( أى ختان الرجل ) الختان ( أى ختان المرأة ) فقد وجب الغسل " دا كلام النبى الصادق صلى الله عليه وسلم .
أنا لا أفهم اى لغة فى العرب : أذا مس ختان الرجل ختان الرجل
هذا يليق يارجل
ثم أنا أدين لله عز وجل بأن الطبيبة المسلمة تقرر أن كانت هذه البنت تحتاج الى الختان أو لا تحتاج ، قد تكون البنت ليست فى حاجة الى الختان ( الوضع طبيعى جدا ) ولو أختتنت لأفسادها ذلك مع زوجها بعد ذلك لأفسد حياتها الزوجية ، وقد تقرر الطبيبة المسلمة أن البنت تحتاج الى ختان مش معنى كدا أن أنا بعرض الدين على الطب لأ يأخوانى ليس معنى ذلك أننى أعرض الدليل الشرعى على الطب وأنما أعرض على الطب لأحقق مناط الدليل الشرعى عايز أخوانى وأخواتى ينتبهوا الى ذلك أنا لا أعرض الشرع على الطب ليقرر الطب صحة الشرع لا وأنما أعرض الدليل الشرعى أو أعرض الحالة على الطب لأحقق مناط الدليل الشرعى
فى حاجة أسمها تحقيق المناط
فى دليل أنا ذكرت الحكم منهم من يقول واجب ومنهم من يقول مستحب أنما عشان أحقق المناط الشرعى يبقى تحقيق المناط نرجع للمختصين أخت طبيبة مسلمة مش بقول حلاق صحة ولا حلاقة صحة عشان برده لا نتهم أننا درويش ونهرف بما لا نعرف أخت طبيبة مسلمة تقول والله البنت دى تحتاج الى ختان تقول الجزء ده به زيادة ولابد بلا خفض وبلا بتر أو تقول لأ مش محتاجة كده جميل
يأخى أنا أنصح أى مسلم على وجه الأرض وأنصح أى مسلمة على وجه الأرض يأخى أتعب شوية وكلف خطرك وأفتح كتاب من كتب الفقه أتعب شوية لله أتعب خمس دقائق فقط أى كتاب عندك معندكش كتاب فقه السنة للشيخ سيد سابق عندك المغنى لابن قدامة معندكش الأم للشافعى مش هاقولك أفتح كتاب معين عشان تلاقى اللى أنا عايزه أنا هاسيب الأمر أمامك مفتوح أى كتاب من كتب الفقه الليلة دى أفتحه ببساطة خالص وشوف وراجع كلام العلماء لا تأخذ كلام الشيخ فلان ولا تأخذ كلام الشيخ علان أرجع لأى كتاب من كتب الفقه لأئمتنا وسادتنا وعلمائنا اللى أحنا بنستقى منهم ستجد أن علمائنا قالو بأن ختان الأناث منهم من يقول بوجوبه ومنهم من يقول باستحبابه ومن يقول بأن الختان عادة فرعونية وليس لها أصل فى السنة ، يأخى طيب يراجع كلام النبى صلى الله عليه وسلم : " أذا مس الختان الختان فقد وجب الغسل " ياخبر أبيض دا حديث فى أعلى درجات الصحة ياجماعة " أذا مس الختان ( أى ختان الرجل ) الختان ( أى ختان المرأة ) فقد وجب الغسل " دا كلام النبى الصادق صلى الله عليه وسلم .
أنا لا أفهم اى لغة فى العرب : أذا مس ختان الرجل ختان الرجل
هذا يليق يارجل
ثم أنا أدين لله عز وجل بأن الطبيبة المسلمة تقرر أن كانت هذه البنت تحتاج الى الختان أو لا تحتاج ، قد تكون البنت ليست فى حاجة الى الختان ( الوضع طبيعى جدا ) ولو أختتنت لأفسادها ذلك مع زوجها بعد ذلك لأفسد حياتها الزوجية ، وقد تقرر الطبيبة المسلمة أن البنت تحتاج الى ختان مش معنى كدا أن أنا بعرض الدين على الطب لأ يأخوانى ليس معنى ذلك أننى أعرض الدليل الشرعى على الطب وأنما أعرض على الطب لأحقق مناط الدليل الشرعى عايز أخوانى وأخواتى ينتبهوا الى ذلك أنا لا أعرض الشرع على الطب ليقرر الطب صحة الشرع لا وأنما أعرض الدليل الشرعى أو أعرض الحالة على الطب لأحقق مناط الدليل الشرعى
فى حاجة أسمها تحقيق المناط
فى دليل أنا ذكرت الحكم منهم من يقول واجب ومنهم من يقول مستحب أنما عشان أحقق المناط الشرعى يبقى تحقيق المناط نرجع للمختصين أخت طبيبة مسلمة مش بقول حلاق صحة ولا حلاقة صحة عشان برده لا نتهم أننا درويش ونهرف بما لا نعرف أخت طبيبة مسلمة تقول والله البنت دى تحتاج الى ختان تقول الجزء ده به زيادة ولابد بلا خفض وبلا بتر أو تقول لأ مش محتاجة كده جميل
الله يستر بناتنا ويستر نسائنا هذا هو العدل
ومن غير يأخوانى سبحان الله !!! مش عارف جهة أمريكية أو جهة أنجليزية جائت لتقرر ختان بناتنا لييييييه!!!
مالهم ومال بناتنا ومال نسائنا
نحن نستقى ديننا من كتاب ربنا ومن كلام حبيبنا ونبينا صلى الله عليه وسلم ومن كلام علمائنا
فأنا انصح أحبابنا وأخواننا وأخواتنا فلنراجع أى كتاب من كتب الفقه ونطلع على أقوال علمائنا ولا ننقل ما أصله علمائنا لأن القضية ليست جديدة وأنما هو دليل من كتاب ربنا أو من سنة البشير النذير صلى الله عليه وسلم
ومن غير يأخوانى سبحان الله !!! مش عارف جهة أمريكية أو جهة أنجليزية جائت لتقرر ختان بناتنا لييييييه!!!
مالهم ومال بناتنا ومال نسائنا
نحن نستقى ديننا من كتاب ربنا ومن كلام حبيبنا ونبينا صلى الله عليه وسلم ومن كلام علمائنا
فأنا انصح أحبابنا وأخواننا وأخواتنا فلنراجع أى كتاب من كتب الفقه ونطلع على أقوال علمائنا ولا ننقل ما أصله علمائنا لأن القضية ليست جديدة وأنما هو دليل من كتاب ربنا أو من سنة البشير النذير صلى الله عليه وسلم
وأسال الله أن يستر بناتنا وأن يستر نسائنا أنه ولى ذلك والقادر عليه
35 comments:
جزاك الله خيرا
صحيح خير الكلام ما قل ودل
فعلا انت لخصت الموضوع واعطيت حقه فى نفس الوقت وانا اتفق معاك فى كل كلمة قلتها
جزاك الله خيرا
أحسنت بارك الله فيك
جزاك الله خيراً
يا ليت قومي يعلمون
السلام عليكم
فتاة الجنة
وجزاكم الله خيرا
السلام عليكم
عصفور المدينة
وبارك فيك أخى الكريم
السلام عليكم
المهاجر
وجزاكم الله خيرا
حقيقى
ياليت قومى يعلمون
الحقيقة الموضوع أخطر من كده بكتير وأكبر من موضوع الختان أو غيره
الموضوع كما المحت أنت شخصياًإليه في جزئية صغيرة داخل مقالك
فخطورة الموضوع وما يُحزن الواحد هو كيف لحُكامنا وهم حُكام لدولة لها ثقلها في المنطقة دولة لها تاريخ عظيم وممتده جذورها في التاريخ دولة حضارات فكانت منارة للعلم نهلت منه حضارات أخرى كثيرة وأخذت جذور علومها من دولتنا
المهم كيف لحكامنا سامحهم الله أن يتركوا من يفرضوا وصايتهم علينا في كل صغيرة وكبيرة في حياتنا
هل بلغ الهوان بنا لهذا الحد
حسبي الله ونعم الوكيل فيهم وفي حكامنا قبلهم لأنهم سمحوا لإيديهم تعبث بكل مقدراتنا
اعتذر عن التحليق خارج السرب
لكنني أريد رأيكم للأهمية في آخر موضوع لي
بعنوان
شكــر وإعتــذار
تحياتي
السلام عليكم
أرابيسك
نعم وصل الهوان بنا الى هذا الحد
هل تعرف لماذا ؟؟
لأننا بعدين عن الله عز وجل
السلام عليكم
صاحب البوابة
لا عليك
أنا فى الطريق لرؤية تدوينتك
فعلا علي رأي الاخ حسن ارابيسك الموضوع اخطر بكتير , دي خطة مدبرة لطمس معالم امة باكملها والتحكم فيها وتشويه هويتها والبركة في حكامنا ربنا يصلح احوالهم, مقال جميل وبسيط مشكور علية اخي, اسمحلي انا لاحظت من المواقع اللي حضرتك مستعين بيها في المدونة استنتجت كدة انك سلفي صح ؟؟ لانك حطط مواقع اعلام السلف رحم الله ميتهم وحفظ الله احيائهم بورك فيك تحياتي
السلام عليكم
ro7
بالنسبة لسؤالك أقول لك كما قال الشافعى
أحب الصالحين ولست منهم لعلى أنال بحبهم شفاعة
وأكره من تجارته المعاصى ولو كنا سويا فى االبضاعة
وبورك فيكى أختنا الفاضلة
احب اشكر اخونا على الموضوع الجميل دة لانه بيخص اخواتنا وبناتنا ولازم نهتم بيه
وانا متفق معاه في ان احنا لازم نرجع لكتب الفقه وراى العلماء وما اجمعو عليه وقد قال الحق تبارك وتعالى (ومن يشاقق رسول الله ويتبع غير سبيل المومنين من بعد ما تبين له الهدى فسنولينه ما تولى)
وهذا دليل على وجوب اتباع رؤى اهل الفقه والدين
وشكرا للاخ الكريم ونامل منك المزيد ان شاء الله
جزاك الله كل خير
السلام عليكم
Anonymous
مشكور أخى الكريم على هذه الروح الطيبة وأهلا بيك باستمرار فى المدونة
الأية فى التعليق مكتوبة غلط الصحيح هو
قال الله عز وجل
"ومن يشاقق الرسول من بعد ما تبين له الهدى ويتبع غير سبيل المؤمنين نوله ما تولى ونصله جهنم وساءت مصيرا "
وجزانا الله وأياك
يدعوكم موقع مدون خانه (تحت الانشاء)الى الاجتماع من اجل الاتفاق على الخطوات النهائيه لنشاء مجمع المدونين (مدون خانه)وذلك يوم السبت القادم الموافق 28 / 7 / 2007 وذلك الساعه 6 مساء يوم السبت فى مركز العربى للدرسات العنوان 23 شارع باهر زغلول من شارع المنيل
جزاك الله خيراً
الموضوع مش محتاج كلام أكتر منكدة
انت جبت من الآخر
ربنا يكرمك يا رب
أأمن على دعاءك شوية
آآآآآآآآآآآآآآآآآآميييييييييييييييين
:)
نهاد
جزاكم الله خيراً أخي كرم
جزاك الله خير
ووفقك فى طريقك ونصرك
اللهم انصر به دعوتنا ووفقه وسهل له كل طريق
وجزاك الله خير يا اخى على تشريفك فى مدونتى البسيطه
السلام عليكم
صحيح كلامك اخي
وفعلا الحديث اللي انت استندت اليه صحيح لكن الكارثة ان العالم يطلع ف التليفزيون يكذب الحديث من اجل ان يثبت راي ان الختان حرام
علي الرغم من ان اللي حرموه هم نفسهم اللي لما سالناهم عن اشياء اخري اجابوا ان الاصل ف الاشياء الاباحه الا ما ورد نص بتحريمها في الكتاب اي القران او السنه الصحيحه فعلي كلامهم هل ورد في الكتاب او السنه تحريم
وبعدين تحريم دي كلمه كبيرة جدا
حرام ؟؟مين اللي بيحرم مش ربنا
اذن معني كلامهم ام ربنا حرم الختان فين ؟ف القران ؟؟ف السنه؟؟؟لم نسمع
وانا متفقه معك ان الطبيبه المسلمه هي اللي تحدد حاجه البنت للعمليه ام لا لان المساله طبيه فعلا
هو لما مريض حنعمله عمليه نستشير طبيب ولا مفتي؟؟
غاسالوا اهل الذكر ان كنتم لا تعلمون والطبيبه المسلمه هنا هي اهل الذكر اللي تسال
مطولش عليك
جزاك الله خيرا ونفع بك اخي الكريم
جعل الله كل اعمالك في ميزان حسناتك وتجاوز الله عن سيئاتك
السلام عليكم
امام الجبل
الله المستعان
السلام عليكم
nony
جزانا الله وأياكى
وأكرمك الله
السلام عليكم
bino
جزانا الله وأياك
السلام عليكم
محمد العنانى
جزانا الله وأياك
آمين آمين آمين
جزاك الله خيرا على الدعاء
وأسال الله لك التوفيق والسداد
آمين
وعليكم السلام
karamella
والله انا حبيت اعرض الموضوع للقارى بشكل هو الذى يستنبط الحكم بدلا من ان يسمع من هنا ومن هناك وبصراحة يصبح فى حيرة ماذا يفعل ونسى انه بالأمكان ان يستنتج هو الحقيقة بأن يكلف نفسه بالبحث قليلا
وفقنا الله وأياكم والمسلمين لما يحبه ويرضاه
السلام عليكم
أخى الكريم جزيت خيرا على مرورك بمدونتى الوليدة وفى إنتظار مساهمتك معى ونقدك لما أكتب ويشرفنى أن أطلب منك إذا وجدت ما يستحق أن تنقله إلى مدونتك فافعل ولا حرج المهم أن يصل إلى الناس مهما كان الأمر
بالنسبة إلى موضوع الختان فالأمر كما تقول وكما بينت بارك الله فيك يرجع إلى
1-تقرير الطبيبة المسلمة الحاذقة
2-تقنين الإجراء ومكانه بحيث يجرى تحت إشراف طبى كفء وبالشروط المهنية اللازمة
المهم يا أخى أن يعرف الناس أن المسألة أبسط من كل الجعجعة التى صدعونا بها حتى إنجر بعضهم للتشكيك فى سنة النبى العظيم والدفع بعدم ملائمة النص للواقع فى خلط بشع للأوراق ولى للحقائق
وإلا فلتتوقف السيارات بسبب الحوادث ونتجنب الكهرباء بسبب من صعق منها
لكن هو الله حسبنا يطفئ نار فتنتهم التى يضرمونها بين فينة وأخرى كى يحاولوا محو كل ما بقى من سنة النبى من قول وقعل وتقرير
السلام عليكم
جزاك الله خيرا اخى الكريم
ربنا يكرمك على حرصك وغيرتك على بنات المسلمين
انا متفقه مع حضرتك تماما ان من يحدد وجوب الختان او عدمه هى طبيبه مسلميه
ولكنى فقط اختلف معك ان من يجد خلاف يرجع الى الكتب
الكتاب شيخ ضال يا اخى
وانما الحل فى العلم الشرعى المتوفر فى كل مكان حتى هنا على النت
جزيت خيرا
والسلام عليكم
أخى الكريم كرم مسلم التدوينة الجديدة تنتظرك ومعها تاج يشرفنى أن أرسله لأخ كريم مثلك
بارك الله فيك وانا بجد زعلان اني جيت لك متأخر ومدونتك فعلا جميلة
وعلى فكرة انا عامل استقصاء عندي بخصوص موضوع الختان
يشرفني إضافة رأيك
:)
وعليكم السلام
طال الليل
مشكور أخى مرورك فى المدونة وأهلا بتعليقاتك دائما
بارك الله فيك
أما بخصوص هذه الهوجة والجعجعة المنتشرة الان فلن تطول وستذهب كمرور الريح الضعيف لا يؤثر فى شى وستزول كما زال غيرها فليست هذه أول شبهاتهم
وعليكم السلام
قلبى يهذى
جزانا الله وأياكم
وأهلا بيك وبنقدك البناء على طول
وأختلافك معايا مقبول ولكن
أحب اوضح لك وجهة نظرى فلقد قمت بأرشاد أى مسلم وأى مسلمة الى اى كتاب هنا فى هذا الموضوع بالذات لأنك ستجد فى كل كتب الفقه من يقول كلام علمائنا اما القول بالوجوب او بالأستحباب ولن تجد من يقول بتحريمه او انكاره ففى هذا الموضوع بالذات اشرت الى الكتاب
والا
فالكتاب يحتاج الى بسط وشرح من العلماء الربانين والدعاة الصادقين
واخيرا
الاختلاف لا يفسد للود قضية
مرحبا بيك على طول
السلام عليكم
طال الليل
شكرا على التدبيسة الحلوة دى
مقبولة منك
السلام عليكم
kasperb4
وبارك فيك اخى الكريم
وجزاك الله خيرا على الكلام الجميل ده
وأسال الله أن يديم علينا هذه النعمة
أنه ولى ذلك والقادر عليه
أما بخصوص الاستقصاء فستجد رأى عليه عندك
وجزاك الله خيرا
ماشاء الله
جزاك الله خيرا
موضوع هام و قد طرحته حضرتك في ايجاز و احسان
و الله انا دايما لما بيكون في قضايا من هذا النوع بيؤدي بيا تفكيري الي نظرية المؤامرة
فعلا احنا غارقين في مؤامرات محلية و عربيةو غربية و دولية كلها لطمس دين الله و محو اوامر و شعائر الله تدريجيا من مجتمعاتنا ووجداننا
ولو انتوا ملاحظين مواضيع زي ارضاع الكبير و الختان و الحجاب ابتدي ناس ملهاش علاقة بالدين تتكلم و تفتي فيها زي المذيعة اللي انطمست دلوقتي و شلتها اللي كلها فنانات و مخرجات ربنا يهديهم جميعا
ناهيك عن منظمة حقوق الانسان مش عارفة من امتي بقي عندنا حقوق انسان اصلا..؟؟
و لكن
فصبر جميل و الله المستعان علي ما تصفون
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
افتح كتب اصول الفقه لتعرف ما هو تحقيق المناط
تحقيق المناط هو استخلاص العله المناسبة التى عليها مدار الحكم وذلك حين يكون للمسألة اكثر من عله تصلح مناطا للحكم فتحقيق المناط هو استخلاص العلة التى عليها مدار الحكم حتى يمكن القياس عليها
فتحقيق المناط مرتبط بالقياس
تفضلت مشكورا بذكر الخلاف حول الختان.. جزاك الله خيرا اذن فهو مختلف حول وجوبه او سنته او كونه مكرمه
بالنسبة لعرض الدليل الشرعى على الطب فهذا جائز فى امور الدنيا
فان اثبت الطب عدم جدوى الحكم واكد ضرره فوجب عدم العمل به ..وان اختلف الاطباء حول وجب ايقاف العمل به ايضا لحين التحقق من عدم ضرره
ولا ننسى ان دار الافتاء سألت اطباء مسلمين
نقطه اخيره نسأل طبيبه مسلمه اوطبيب مسلم
يسأل كخبير لا كشاهد وبالتالى يصح رأى المرأة الطبيبه كما يصح رأى الرجل الطبيب
استوقفني كلامك عن ان الامريكان جايين ينقذوا بناتنا
ده انت متاخر قوي!!!
مستغرب كده ليه
دول انقذوا دول بحالها
دول منقذي العالم ومخلصيه
انت مش واخد بالك والا ايه
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Post a Comment